نرخ پرش معیاری است که ابزار گوگل آنالیتیکس مقدار آن را به ما می‌دهد و بهبود نرخ پرش دغدغه بساری از طراحان وب است. در این مطلب بررسی می‌کنیم «نرخ پرش» (Bounce Rate) چیست و چگونه اندازه‌گیری می‌شود. در ادامه موارد موثر بر کاهش یا افزایش بانس ریت را برمی‌شماریم، تفاوت آن با نرخ خروج را مطرح می‌کنیم، راه‌های کاهش بانس ریت را بررسی می‌کنیم و در نهایت به سوالات متداول پیرامون نرخ پرش پاسخ می‌گوییم. نرخ پرش درصد بازدیدکنندگانی است که صفحه وب را بدون هیچ اقدامی ترک کنند. منظور از اقدام، کلیک روی یک لینک، پر کردن فرم یا خرید کردن است.

دلیل اهمیت بانس ریت

اگر کاربری وارد وب‌سایت شما شود و بدون اقدامی آن را ترک کند به اصطلاح از سایت شما  می‌پرد (Bounce) و چون اقدام مورد نظر شما مانند کلیک روی دکمه CTA یا خرید را انجام نداده بنابراین تبدیل (Convert) نشده است. در نتیجه، زمانی که جلوی پرش یک بازدیدکننده را می‌گیرید، نرخ تبدیل خود را افزایش داده‌اید.

نرخ پرش عاملی برای رتبه‌بندی گوگل است و ارتباط نزدیکی با رتبه‌بندی صفحه اول گوگل دارد. نرخ پرش بالا نشان‌گر مشکلی در وب‌سایت یا صفحه‌ای از آن است. این مشکل ممکن است در رابطه با محتوا، رابط کاربری، قالب‌بندی صفحه و موارد مربوط به کپی رایت باشد. البته نرخ پرش بالا لزوما بد نیست. گاهی فرد وارد صفحه وب می‌شود و مطلب مورد نظر خود را می‌خواند، پاسخ خود را می‌یابد و بدون اقدامی خارج می‌شود. اینجا هم یک پرش اتفاق افتاده است اما مشکلی برای رفع کردن وجود ندارد.

متوسط نرخ پرش چه قدر است؟

بانس ریت در حوزه‌های مختلف بازه‌های متفاوتی دارد اما در کل به صورت متوسط عددی بین ۴۱ تا ۵۱ درصد است. در ادامه حوزه‌های تخصصی را با جزییات بررسی می‌کنیم. انس ریت به نوع حوزه تخصصی و منشأ ترافیک وب‌سایت هم بستگی دارد. برای مثال در تصویر زیر وب‌سایت‌های حوزه‌های مختلف را مشاهده می‌کنید که نرخ‌های پرش متفاوتی دارند. 

نرخ پرش فروشگاه‌های اینترنتی بین ۲۰ تا ۴۵ درصد و کمترین میزان است. به یاد داشته باشید به هنگام بررسی نرخ پرش وب‌سایت خود، بانس ریت را بر اساس وب‌سایت‌های مشابه (کسب‌و‌کارهای مشابه) بسنجید.

همچنین منابع ترافیک به شدت بر نرخ پرش تاثیر دارند. برای مثال، با توجه به تصویر زیر ترافیک ورودی از ایمیل و «ترافیک ارجاعی» (Referral) کمترین میزان نرخ پرش را دارند. از طرف دیگر، ترافیک ورودی از تبلیغات و فعالیت‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بیشترین میزان نرخ پرش را دارند.

تفاوت نرخ پرش و نرخ خروج

«‌نرخ خروج»‌ (Exit Rate) مانند نرخ پرش است اما یک تفاوت بزرگ دارد. نرخ پرش درصد افرادی است که وارد یک صفحه می‌شوند و بدون انجام اقدامی آن را ترک می‌کنند. نرخ خروج درصد افرادی است که صفحه را ترک می‌کنند (حتی اگر از ابتدا به آن وارد نشده باشند). برای مثال، فرض کنید شخصی بر صفحه A از وب‌سایت شما فرود آمده است (Landed) و پس از چند ثانیه بر روی دکمه بازگشت کلیک کرده است. این یک پرش به حساب می‌آید.

از طرف دیگر فرض کنید کسی روی صفحه A فرود آمده است. سپس کلیک کرده و وارد صفحه ‌B شده و پس از مطالعه صفحه B مرورگر خود را بسته است. چون فرد در صفحه A روی چیزی (مانند لینک یا دکمه CTA) کلیک کرده است، برای صفحه A پرش محاسبه نمی‌شود و چون از طریق صفحه A وارد صفحه B شده است، برای صفحه B هم پرش به محاسبه نخواهد شد.

از آنجایی که کاربر وب‌سایت را در صفحه B ترک کرده است، نرخ خروج صفحه B در گوگل آنالیتیکس افزایش می‌یابد. اگر صفحات با نرخ خروج بالا را در وب‌سایت خود بررسی کنید، متوجه مشکل آن‌ها می‌شوید. حل کردن مشکل، اقدام با ارزشی برای وب‌سایت شماست. در تصویر زیر تفاوت نرخ پرش و نرخ خروج را می‌بینید.

چه فاکتورهایی مستقیم روی نرخ پرش تأثیر می‌گذارند؟

تا اینجا فهمیدیم که نرخ پرش شاخص محکم و قابل اعتمادی نیست. چون به راحتی قابل دستکاری است.

فاکتورهای زیر مستقیم روی نرخ پرش تاثیر می‌گذارند:

  •  زمان سشن که در گوگل آنالیتیکس تنظیم شده است (بین ۱ دقیقه تا ۴ ساعت)
  • تعاملی یا غیرتعاملی تنظیم کردن هیت‌ها و رفتار کاربر در وبسایت.

برای مثال، می‌توانید زمان سشن را روی ۴ ساعت تنظیم کنید و ساده‌ترین کارها و درخواست‌های کاربر مثل اسکرول صفحه یا حتی حرکت موس را به عنوان هیت تعاملی تنظیم کنید. اینطوری نرخ پرش در حد صفر کم می‌شود و در واقع با چنین کاری شاخص را خراب می‌کنید!

انجام چنین کارهایی اشتباه است و هیچ کمکی هم به سئو، جذب بازدیدکننده یا تحلیل وبسایت شما نمی‌کند.

شاید تا الان فکر می‌کردید نرخ پرش مستقیماً روی رتبه‌بندی وبسایت در نتایج گوگل تاثیر می‌گذارد. اما در ادامه با دلیل می‌گوییم که این باور اشتباه است.

نرخ پرش چه تأثیری روی سئو دارد؟

در یک کلام، نرخ پرش هیچ تأثیری روی رتبه سایت شما در نتایج گوگل ندارد. اگر هنوز باور ندارید پس دلایل این حرف را مرور کنیم.

۱. گوگل خیلی صریح تأثیر نداشتن نرخ پرش را تایید کرده‌ است

مهندسان و مدیران گوگل شامل Matt Cutts، Gary Illyes و john mueller در جواب‌هایی که به کاربران در توییتر داده‌اند یا در کنفرانس‌ها بارها تأکید کرده‌اند که از اطلاعات گوگل آنالیتیکس و نرخ پرش وبسایت‌ها به عنوان فاکتوری برای رتبه‌بندی استفاده نمی‌شود.

 

۲. نرخ پرش یک شاخص قابل دستکاری و ضعیف است

درباره دستکاری نرخ پرش در گوگل آنالیتیکس توضیح دادیم. از طرف دیگر، وابسته بودن نرخ پرش به مفهوم سشن که خودش متریک دقیقی نیست باعث می‌شود که در کل این شاخص قابل اتکا و اعتماد نباشد.

به علاوه، تکنیک‌های کلاه سیاه وجود دارد که با آن‌ها می‌‌توان بازدید و تعامل مصنوعی ایجاد کرد. پس مطمئن باشید الگوریتم گوگل از چنین فاکتور ضعیفی استفاده نمی‌کند.

پس نرخ پرش به چه درد می‌خورد؟

نرخ پرش فقط شاخصی برای تحلیل میزان تعامل کاربران است.

با نرخ پرش می‌خواهیم بدانیم چه درصدی از کاربران وقتی به وبسایت ما وارد می‌شوند، کارهای مورد نظرمان را انجام می‌دهند. چه درصدی از کاربران دیگر مقالات پیشنهادی را می‌خوانند؟ در سایت عضو می‌شوند؟ از محصولات مختلف بازدید می‌‌کنند؟ روی عکس‌های گالری کلیک می‌‌کنند و ...

در نظر گرفتن درصد نرخ پرش وبسایت به تنهایی نه تنها هیچ کمکی نمی‌کند، بلکه باعث گمراهی در تحلیل‌ها و اشتباه در برنامه‌ریزی می‌شود. باید نرخ پرش را از زوایای مختلف و در کنار دیگر شاخص‌ها بررسی کرد و در کنارش نوع وبسایت، نوع صفحه، موضوع محتوا، محصولات و ... را در نظر بگیرید.

مثال‌های زیر را ببینید:

اگر یک مجله خبری دارید، بالا بودن نرخ پرش صفحه اصلی یعنی محتوای شما برای کاربران جذابیت ندارد. کاربران بعد از نگاهی به صفحه اصلی منصرف می‌شوند و از سایت خارج می‌شوند.

اگر نرخ پرش ورودی از بعضی کانال‌ها (مثل اینستاگرام) بالا است یعنی محتوای شما تناسبی با کاربران جذب شده از این کانال ندارد.

اگر وبسایت شما صفحه‌های زیادی برای برطرف کردن نیازهای فوری کاربران مثل شماره تلفن پزشک‌ها، آدرس رستوران‌ها و ... دارد، بالا بودن نرخ پرش طبیعی است. چون کاربر بعد از باز کردن صفحه به هدفش رسید و صفحه را می‌بندد.

البته در این مثال آخر یک وبمستر باهوش می‌تواند کاربر را وادار کند برای رسیدن به هدفش کلیک کند. مثل کلیک برای نمایش کامل شماره تلفن. با این کار نرخ پرش واقعی‌تر می‌شود.

نرخ پرش در چه حدی خوب است؟

آمارها و تخمین‌های زیادی درباره میزان نرخ پرش نرمال در وبسایت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف منتشر شده است. راستش را بخواهید هیچ‌کدام از این تخمین‌ها نباید مبنایی برای تحلیل‌ وبسایت خودتان باشد.

در کل نرخ پرش صفحه‌های وبسایت باید کم باشد اما نه به هر قیمتی!

اگر نرخ پرش تمام صفحه‌‌های سایت شما بیش از حد انتظار است، باید برای کاهش آن کاری کنید. کار شما هم این است که دلایل احتمالی پرش کاربر را بررسی و اصلاح کنید.

  • اول ببینید چرا کاربرها علاقه‌ای به محتوا یا محصول شما ندارد.
    اگر مشکل از محتوا است پس استراتژی محتوا را اصلاح و بهینه‌ کنید. اگر بدون استراتژی محتوا شروع به انتشار محتوا کردید پس حتماً در اولین فرصت استراتژی سایت خود را بنویسید و هدفمند کار کنید. آموزش‌های رایگان اکادمی نوین برای بازاریابی محتوا هم می‌تواند به شما دید خوبی در این زمینه بدهد.
  • بعد طراحی و ساختار صفحه‌‌ها را بررسی کنید.
    آیا لینک‌ها و منوهای سایت شما به خوبی کاربر را به بخش‌‌های دیگر هدایت می‌‌کنند؟ حتماً می‌دانید که لینک‌سازی داخلی وبسایت فقط برای سئو انجام نمی‌شود؛ لینک‌های شما باید متناسب با نیاز کاربرهای حاضر در هر صفحه باشد.
  • سپس چک کنید که رابط کاربری (UI) وبسایت خوب طراحی شده است؟
    رابط کاربری ظاهر سایت شماست؛ هرچه این رابط کاربری جذاب‌تر و بهتر طراحی شده باشد باعث تعامل بیشتر می‌شود.
  • و در آخر پیشنهادهایی که به کاربر می‌دهید متناسب با نیاز کاربر است؟
    تناسب داشتن نیاز کاربر با محتوا یا محصولی که تبلیغ می‌کنید اهمیت خیلی زیادی دارد. اگر کاربران را با یک تبلیغ گمراه‌کننده به وبسایت بکشانید، اما چیزی که کاربر انتظارش را ندارد ارائه کنید، معلوم است که به سرعت سایت شما را ترک می‌کند.
  • منبع: سایت فرا درس و سایت نوین.